Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa

Ga naar beneden 
AuteurBericht
mourad




Aantal berichten : 38
Registration date : 31-12-07

De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa Empty
BerichtOnderwerp: De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa   De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa Emptydo jan 31, 2008 3:59 pm

De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa

door Ibn Al-Jawzee en anderen, rahimahum Allaah
Bronnen: “Sifaat As-Safwah” en “The Honorable Wives of the Prophet”






Het is overgeleverd van Abu Muusa Al-Ash’aaree, radiya Allaahu ‘anhu, dat hij zei:

“Wij, de Metgezellen van de Boodschapper van Allaah – salla Allaahu ‘alayhi wa sallam – hadden nooit enige moeilijkheid in het begrijpen van een Hadeeth behalve wanneer wij ‘Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) ernaar vroegen en dan ontdekten dat zij daar enige kennis over had.”

Het is overgeleverd van Masruuq, rahimahu Allaah, dat hij zei:

“Wij zweren bij Allaah dat wij oudste Metgezellen van de Boodschapper van Allaah, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, zagen die ‘Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) vroegen naar het erfrecht.”

[Ibn Al-Jawzee, rahimahu Allaah, in Sifaat As-Safwah 1/139]

‘Urwah Ibn Az-Zubayr, radiya Allaahu ‘anhu, zei:

“Ik heb niemand gezien met meer kennis van de Quraan of zijn verplichtingen of het wettige en het onwettige of poëzie en de uitdrukkingen van de Arabieren of van genealogie dan ‘Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa).”

Mu’aawiyah Ibn Abu Sufyaan, radiya Allaahu ‘anhumaa, zei:

“Oh Ziyaad!, wie is de persoon met de meeste kennis?”

Ziyaad antwoordde:

“Jij, oh Leider van de Gelovigen!”

Hij, radiya Allaahu ‘anhu, zei:

“Ik sta erop dat jij mij een eerlijk antwoord geeft en mij niet vlijt!”

Hij antwoordde:

“Indien u aandringt, dan zou ik zeggen dat het ‘Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) is.”

‘Ataae Ibn Rabah, rahimahu Allaah, zei:

“Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) was de beste van de mensen in Islamitische Jurisprudentie, zij had de meeste kennis van alle mensen en zij was in het algemeen de beste van hen in het geven van meningen.”

Abu Adh-Dhahabee, rahimahu Allaah, zei:

“Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) was de vrouw met de meeste kennis van Islamitische Jurisprudentie in de gehele Islamitische Natie.”

Abu Burdah Ibn Abu Al-Ash’aaree, radiya Allaahu ‘anhumaa, heeft overgeleverd van zijn vader, dat hij zei:

“Er was nooit een probleem waartoe wij – de Metgezellen van Muhammad, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, niet in staat waren om het op te lossen en waarbij wij ons keerden naar ‘Aaishah (radiya Allaahu ‘anhaa) behalve dat wij daarvan kennis kregen van haar.”

Het wordt vermeld in Fath Al-Baari dat ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa, extreem veel kennis had van de Islamitische Jurisprudentie – zelfs tot zo een punt dat werd gezegd dat een kwart van alle wettelijke oordelen van haar zijn overgeleverd.

‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa, heeft 2210 Ahadeeth overgeleverd waarvan 297 Ahadeeth zijn vermeld in de Saheehayn. Niemand heeft meer Ahadeeth overgeleverd behalve Abu Hurayrah, radiya Allaahu ‘anhu, en zij is ook één van de Mukhtiruun; dat wil zeggen van degenen die meer dan duizend Ahadeeth hebben overgeleverd.

[The Honorable Wives of the Prophet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam; pagina 50-52]
Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Kennis van ‘Aaishah, radiya Allaahu ‘anhaa
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe belangrijk is het opdoen van kennis

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel :: Algemeen :: Islam in het algemeen-
Ga naar: