Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Al-‘Aqeedah Al-Waasitiyyah (deel 6)

Ga naar beneden 
AuteurBericht
mourad




Aantal berichten : 38
Registration date : 31-12-07

Al-‘Aqeedah Al-Waasitiyyah (deel 6) Empty
BerichtOnderwerp: Al-‘Aqeedah Al-Waasitiyyah (deel 6)   Al-‘Aqeedah Al-Waasitiyyah (deel 6) Emptydi feb 05, 2008 9:07 pm

De Namen en Eigenschappen van Allaah in de Sunnah

Hoofdstuk 2


De Sunnah [16] van de Boodschapper van Allaah (salla Allaahu ‘alayhi wa sallam) legt de Quraan uit en verduidelijkt het en leidt ernaar en geeft de betekenis ervan weer. We moeten het accepteren en geloven in de authentieke Ahadeeth waarin de Boodschapper (salla Allaahu ‘alayhi wa sallam) zijn Heer, de Almachtige, de Verhevene, beschrijft, zoals in de Hadeeth:

“Onze Heer daalt neer gedurende het laatste derde deel van elke nacht naar de laagste hemel en zegt: “Is er iemand die Mij aanroept zodat Ik hem kan beantwoorden? Is er iemand die van Mij vraagt zodat Ik hem kan geven? Is er iemand die Mijn Vergeving zoekt zodat Ik hem mag vergeven?””

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En ook in de Hadeeth:

“Waarlijk, Allaah is verheugder met het berouw van Zijn ‘abd (aanbidder) dan wie dan ook van jullie is met het vinden van zijn verloren kameel.”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En ook in de Hadeeth:

“Allaah lacht naar twee mannen die elkaar doden maar die beiden het Paradijs betreden.” [18]

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En ook in de Hadeeth:

“Allaah verheugt zich over de wanhoop van Zijn schepselen (‘ibaad) omdat de verandering van hun situatie van slecht naar goed zeer nabij is. Hij kijkt naar jullie terwijl jullie zeer wanhopig zijn maar Hij blijft lachen omdat Hij weet dat Hulp voor jou dichtbij is.”

[Isnaad van deze Hadeeth is goed en het is overgeleverd door Imaam Ahmad Ibn Hanbal, rahimahu Allaah, en anderen]

En ook in de Hadeeth:

“(Op de Dag des Oordeels), wanneer een groep ongelovigen in de Hel wordt geworpen, vraagt de Hel om meer totdat de Almachtige Heer zijn voet daar in steekt en het er dan weer uithaalt, zeggende: “Genoeg, genoeg.””

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En ook in de Hadeeth:

“Allaah, de Verhevene, zegt: “Oh Adam!” En Adam antwoordt: “Hier ben ik, tot Uw Dienst!” Dan roept een stem: “Waarlijk!, Allaah gebiedt u om een afvaardiging van uw nakomelingen naar de Hel te sturen.””

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]


En ook in de Hadeeth:

“Allaah zal direct tot elke persoon spreken zonder een bemiddelaar tussen hen.”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En de woorden van de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, over het helen van de zieken:

“Onze Heer, Allaah, Die in de hemel is, moge Uw Naam geheiligd worden, Uw Wet heerst in de hemel en op aarde en zoals Uw Genade in de hemel is, verleen dan ook Uw Genade op aarde. Vergeef ons onze fouten en onze zonden. U bent de Heer van de goedaardige mensen, verleen iets van Uw Genade en iets van Uw Genezing over deze pijn opdat de zieken geheeld mogen worden.”

[Deze Hadeeth heeft een goede Isnaad en is overgeleverd door Imaam Abu Daawud, rahimahu Allaah, en anderen.]

En ook in de Hadeeth:

“Vertrouwen jullie mij dan niet terwijl ik het Vertrouwen heb van Hem die in de hemel is?”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En ook in de Hadeeth:

“De Troon in boven het water en Allaah is op de Troon, Hij weet wat jullie doen.”

[Een goede Hadeeth die is overgeleverd door Imaam Abu Daawud, rahimahu Allaah, en anderen.]

En de woorden van de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, aan de slavin:

“Waar is Allaah?”

En zij antwoordde:

“In de hemel.”

En toen zei hij, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam:

“En wie ben ik?”

Waarop zij antwoordde:

“U bent de Boodschapper van Allaah.”

En hij, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, zei:

“Bevrijd haar want zij is een gelovige.”

[Overgeleverd door Imaam Muslim, rahimahu Allaah.]

En ook in de Hadeeth:

“Als iemand van jullie opstaat voor het gebed, dan mogen jullie niet voor jullie spugen, noch naar jullie rechterkant omdat Allaah voor jullie is maar jullie mogen spugen naar jullie linkerzijde of onder jullie voeten.”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]
En ook in de Hadeeth:

“Mijn Heer!, de Heer van de Zeven Hemelen en de Heer van de Geweldige Troon, onze Heer en de Heer van alles, de Schepper van de planten en de bomen en Degene die de Thawraat (het Oude Testament) en de Injeel (het Nieuwe Testament) en de Quraan heeft geopenbaard. Ik zoek mijn toevlucht bij U voor het kwaad in mijzelf en het kwaad van alle schepselen. U bent de Eerste, er is niets is voor U. U bent de Laatste en er is niets na U. U bent het Zichzelf Manifesterende en er is niets boven U. En U bent het Verborgene en er is niets in u. Help mij mijn schulden te betalen en hou armoede weg van mij.”

[Overgeleverd door Imaam Muslim, rahimahu Allaah.]

En de woorden van de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, toen zijn Metgezellen (radiya Allaahu ‘anhum) hun stemmen verhieven tijdens het hun aanroepingen (Dhikr):

“Oh mensen!, bedwing jullie zelf. Waarlijk, jullie roepen niet Degene aan die doof of afwezig is, jullie roepen eerder de Horende, Degene die zeer nabij is, aan. Degene die jullie aanroepen is dicht bij ieder van jullie, zelfs dichterbij dan de nek van jullie rijdier.”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En de woorden van de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam:

“Jullie zullen jullie Heer zien zoals jullie de volle maan zien. Niets zal jullie zicht op Hem belemmeren. En als jullie in staat zijn om het ochtendgebed en het namiddaggebed te onderhouden, doe dat dan.”

[Overgeleverd door Imaam Al-Bukhaari en Imaam Muslim, rahimahumaa Allaah]

En er zijn veel meer van deze Ahadeeth waarin de Boodschapper van Allaah, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, vertelt over zijn Heer wat Hij heeft verteld over Zichzelf.

De Geredde Groep (Al-Firqatu An-Naajiyah), de Mensen van de Sunnah en de Gemeenschap (Ahl As-Sunnah Wal-Jamaa’ah) geloven deze zaken zoals zij geloven wat Allaah, de Verhevene, heeft geopenbaard in Zijn Geliefde Boek (de Quraan). Zij geloven dit zonder te verdraaien of te ontkennen en zonder te vragen hoe (takyeef) of te vormen (tamtheel). Echter, zij bestaan uit het midden van de groepen van de Ummah (de Islamitische Gemeenschap) zoals de Ummah bestaat uit het midden van alle volkeren.

Met betrekking tot de Eigenschappen van Allaah, de Glorieuze, de Verhevene, bewandelen zij de middenweg tussen de ontkennende Jahmiyyah [19] en de mensen die gelijkenis vormen en creëren (Ahl At-Tamtheel Al-Mushabbihah, de antropomorfisten). En zij bewandelen de middenweg tussen de Qadariyyah [20] en de Jabriyyah [21] met betrekking tot de Daden van Allaah, de Verhevene en ook tussen de Murji’ah [22] en de Wa’diyyah [23] onder de Qadariyyah en anderen, die geen oog hebben voor de Toorn van Allaah en tussen de Haruuriyyah [24] en de Mu’tazilah [25] en tussen de Murji’ah en de Jahmiyyah met betrekking tot de Namen van Geloof en Religie en tussen de Rawaafed [26] en de Khawaarij [27] met betrekking tot de Metgezellen (radiya Allaahu ‘anhum) van de Profeet (salla Allaahu ‘alayhi wa sallam).
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Al-‘Aqeedah Al-Waasitiyyah (deel 6)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel :: Algemeen :: Islam in het algemeen-
Ga naar: