Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah

Ga naar beneden 
AuteurBericht
mourad




Aantal berichten : 38
Registration date : 31-12-07

De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah Empty
BerichtOnderwerp: De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah   De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah Emptydo jan 31, 2008 3:57 pm

De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah

door Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allaah





Wat het volgende deel van de vraag betreft, over de meest waardevolle kwaliteit waarop men zich kan richten, dan is het antwoord hierop dat de beste prijs is om vertrouwen te hebben in Allaah, om op Hem te vertrouwen in Zijn Voldoening, en om goed over Hem te denken, waarbij met het laatste wordt bedoeld dat wanneer iemand angstig is over zijn voorziening, hij zich zou moeten wenden tot de Bescherming van Allaah, omdat de Verhevene, uit wat is overgeleverd door Zijn Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, zegt:

“Oh Mijn dienaren!, jullie lijden allemaal honger, behalve degenen die Ik heb gevoed, dus zoek voedsel bij Mij en Ik zal jullie voeden. Oh Mijn dienaren!, jullie zijn allen naakt, behalve degenen die Ik heb gekleed, dus zoek kleding bij Mij en Ik zal jullie kleden.”

[Overgeleverd van Abu Dharr, radiya Allaahu ‘anhu, door Imaam Muslim, Imaam Ahmad en Imaam At-Tirmeedhi, rahimahum Allaah.]

In dit verband bestaat ook een Hadeeth waarin Imaam At-Tirmeedhi, rahimahu Allaah, van Anas, radiya Allaahu ‘anhu, heeft overgeleverd dat de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, heeft gezegd:

“Elk van jullie zou zijn behoeften van Allaah moeten vragen, zelfs wanneer de gesp van jouw sandaal afbreekt, want als Allaah het niet mogelijk maakt, dan zal het nooit mogelijk zijn.”

Allaah, de Allerhoogste, zegt in Zijn Boek:

وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ

“En vraag Allaah om Zijn Gunsten...”

[Suurat An-Nisaa; 32]

En Allaah, de Allerhoogste, zegt ook:

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِيالْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ

“En als het gebed geëindigd is, verspreid u dan over het land en zoekt naar de Gunsten van Allaah.”

[Suurat Al-Jumu’ah; 10]

Ondanks dat deze Aayah in de context van het gezamenlijke Vrijdaggebed wordt genoemd, kan de betekenis ervan worden toegepast op elk gebed. Dit is de reden – en Allaah weet het best – dat de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam, de mensen die tot de Moskee toetraden leerde te zeggen:

اللهم افتح لي أبواب رحمتك

“Allaahuma Aftah Lee Abwaaba Rahmatik”
“Oh Allaah!, open voor mij de Deuren van Uw Genade!”

En wanneer de mensen de Moskee verlieten, moesten zij zeggen:

اللهم إني أسألك من فضلك

“Allaahuma Innee Asaluka Min Fadlek”
“Oh Allaah!, ik vraag U om Uw Gunsten!”

[Overgeleverd door Imaam Muslim, Imaam Abu Daawud, Imaam An-Nasaai, Imaam Ad-Daarimee, Imaam Ibnu Maajah, Imaam Ahmad, Imaam Abu ‘Awaanah, Imaam ‘Abd Ar-Razzaaq en Imaam Al-Bayhaaqi, rahimahum Allaah.]

En de Boezemvriend van Allaah (Ibraheem, ‘alayhi as-salaam) heeft gezegd:

فَابْتَغُوا عِندَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ

“Zoek daarom de voorziening van Allaah en aanbid Hem en wees Hem dankbaar…”

[Suurat Al-‘Ankabuut; 17]

Dit is een gebod en een gebod geeft een verplichting aan. Daarom is het zoeken van Hulp van Allaah en Hem aanroepen om Hulp in zaken van levensonderhoud en andere zaken is een fundamenteel principe.

Verder is het belangrijk om, in het zoeken van levensonderhoud, rijkdom te verwerven met gulheid van het hart en niet met gierigheid, zodat het wordt gezegend. Men mag (het verwerven van) rijkdom niet tot het eerste doel maken; men zou rijkdom eerder moeten zien zoals men het toilet ziet, dat men wel nodig heeft maar men maakt er geen plaats voor vrij in het hart en men wendt zich er alleen toe wanneer het noodzakelijk is.

In een Hadeeth Marfuu’ (een overlevering die een keten van overleveraars bevat die teruggaat naar de Profeet, salla Allaahu ‘alayhi wa sallam), die is overgeleverd door Imaam At-Tirmeedhi en anderen, rahimahum Allaah, wordt vermeld:

“Degene die de ochtend begint met deze wereld als zijn grootste zorg; Allaah zal zijn verzamelde winsten uit elkaar doen vallen en zijn verliezen vóór hem plaatsen en alleen datgene van deze wereld dat voor hem is voorbestemd, zal tot hem komen. En degene die de ochtend begint met het Hiernamaals als zijn grootste zorg, Allaah verzamelt zijn werken voor hem en Hij creëert rijkdom in zijn hart vanwege zijn werken en de wereld komt op onderdanige wijze tot hem.”

[Overgeleverd door Imaam At-Tirmeedhi, rahimahu Allaah, met een Da’eef Isnaad maar de Hadeeth is Saheeh vanwege ondersteunende overleveringen van Imaam Ibnu Maajah, Imaam Ibn Hibbaan en Imaam Ahmad, rahimahum Allaah.]

Eén van de Salaf zei eens: “Elk van jullie heeft deze wereld nodig maar jullie hebben jullie deel van het Hiernamaals meer nodig. Dus wanneer jij ten eerste op zoek bent naar jouw deel van het Hiernamaals, dan zul jij jouw deel van de vergankelijke wereld behalen, op zo een manier dat daarvoor wordt gezorgd zoals het jou toekomt.”

Allaah de Verhevene zegt:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ * مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِين

“En ik heb de Jinn en de mensen slechts geschapen om Mij te aanbidden. Ik wens van hen geen onderhoud noch wens Ik dat zij Mij zullen voeden. Voorzeker, Allaah is de Grootste Voorziener, de Almachtige, de Alsterke.”

[Suurat Adh-Dhaariyaat; 56-58]
Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Beste Kwaliteit is om Vertrouwen te Hebben in Allaah
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» "Aanschouw, oh Vijand van Allaah

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel :: Algemeen :: Column Mourad-
Ga naar: