Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b]

Ga naar beneden 
AuteurBericht
oeghtie3




Aantal berichten : 8
Registration date : 21-03-10

[b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b] Empty
BerichtOnderwerp: [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b]   [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b] Emptyzo maa 21, 2010 5:05 pm

Polygyny; de wijsheid van liefde

Onderstaand boek is een boek dat ik heb vertaald vanuit het engels en dat over polygamy gaat. het is zeker een aanbeveling om te lezen, aangezien er verschillende aspecten aan bod komen en niet alléén over polygamie gaat. Enkele onderwerpen die in het boek aan bod komen zijn;

* Het verhaal van een vrouw die polygamy heeft meegemaakt

* De manier van hoe om te gaan met polygamy en de buitenwereld

* De voors en tegens van polygamy

* Mannen en polygamy

* De vrouw in de Islam

* De man in de Islam

* Het huwelijk in Islam

* De vrouwen van de Profeet.

Dit zijn slechts enkele punten die in het boek aan bod komen. Het is zeker een aanbeveling om te lezen, ook al ben je misschien niet geïnteresseerd in polygamie. Het boek praat voor mijn gevoel op een neutrale manier over polygamie; er komen verschillende standpunten in naar voren met verschillende meningen. Het is aan jou om je conclusie te trekken.

Inshallah zullen veel broeders en zusters dit boek lezen, want volgens mij is polygamy nog steeds een begrip waar veel mensen niet voor open staan en dat men snel veroordeelt.Polygyny; de wijsheid van liefde

vertaald door; Amal



“En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen de wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.”(Koran, 4;3)



Introductie;

Polygamie is het hebben van meer dan een echtgenoot.
Polygyny is het hebben van meer dan een vrouw.

Er zijn verschillende manieren om Allah tevreden te stellen, ieder van ons kiest zijn of haar eigen optie. Sommige mensen denken dat ze een Sunnah volgen wanneer ze polygynie promoten, en meer hasaanat (goede daden) krijgen, om zich voor te bereiden op het leven in het Hiernamaals.
Er zijn veel redenen waarom iemand polygynie kiest; een grotere familie, toename van geloof, vriendschap, veiligheid, plezier, liefdadigheid, toenemen in kennis en zelfwaarde, toenemen in kwaliteit van het leven wanneer een vrouw niet de behoeften van haar man kan vervullen.
Er zijn verschillende problemen verbonden aan polygyny: minder tijd om van zijn echtgenoot te genieten, persoonlijke opofferingen, de man zou aan eerlijkheid of aan financiele middelen tekort kunnen komen, jaloersheid van de co-vrouwen, oordelen van de omgeving, wettelijk verboden door de lokale wet.
Er zijn vele redenen waarom iemand polygyny kiest. Sommige mannen en vrouwen moedigen het aan, omdat het hen helpt om te groeien als persoon en in hun geloof, of zij geloven dat ze alleenstaande en weduwe vrouwen helpen; sommige accepteren het omdat het voorgeschreven voor hen is, en praktiseren het in hun leven.
Wat het ook mag zijn, niemand kan een moslim dwingen om in een ongelukkige relatie te blijven, en niemand kan een vrouw het recht ontnemen om van haar man te scheiden wanneer de situatie onacceptabel is.
Polygynie is families bij elkaar brengen. Meestal is het niet een kwestie van heerschappij van mannen over vrouwen, en het bedienen van een man door een vrouw, maar het is een kwestie van liefde en delen in een close gemeenschap. Dit is speciaal in Westerse landen voordelig, waar het moeilijk is om Moslim vrienden te maken of om een echte Islamitische gemeenschap te creëren.
Polygynie is tegenwoordig niet de norm en veel mannen hebben liever één vrouw, en de vrouwen kunnen hun man zelf gelukkig maken, aangezien hij hun Paradijs of Hel is.
Of iemands keuze Allah tevreden stelt of niet in beide gevallen (monogamie of polygamie), ligt aan de intentie en het verlangen van iemand om dingen in totale eerlijkheid en geloof te doen. Of monogamy of polygynie een gelukkige aangelegenheid is of niet, hangt af van de inspanningen, geduld en graad van geloof van iedere partij. Niemand zou bekritiseerd moeten worden voor zijn of haar keuze, wat ze ook zijn. Niemand zou een moslim schuldig moeten doen voelen wanneer hij niet van polygyny houdt (voor zichzelf) of het voor zichzelf zou willen; dit is tegen de principes van Islam. Er is geen dwang in religie en Allah weet beter wat ieder van ons in zijn hart verbergt.
Een moslim zou polygyny ook nooit moeten ontmoedigen, op de basis dat hij of zij het niet voor zichzelf zou willen, maar de moslim gemeenschap zou zijn broeders en zusters die het vrijwillig hebben gekozen aan moeten moedigen.

Polygyny is toegestaan in Islam voor diegenen die het zich kunnen veroorloven. Het is mogelijk, niet wajib (verplicht)!
Er is geen unieke weg naar geluk en voltooiing van ons geloof; ieder van ons moet zijn eigen jihad kiezen in zijn leven.

Herinner dat “En de gelovigen, mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander.” (Koran 9;71)

Dit werk werd alleen mogelijk gemaakt met de hulp van zusters die grootmoedig genoeg zijn geweest om me hun woorden te laten lenen, en die besloten hebben om hun ervaring te delen. Dank jullie wel.


Re: polygamy de wijsheid van de liefde ( het boek)
Tawakkul tu’alallaah= ik leg mijn vertrouwen in Allah!

“Eigenlijk ben ik het met je eens zuster, dat we niet aan onszelf zouden moeten twijfelen door de daden van een ander. Maar nu is het niet altijd zo gemakkelijk om deze stomme emoties van ons naar de achtergrond te vershuiven (ik wou dat het zo was) en niet beïnvloed te worden door het gedrag en woorden van onze man. Hoe veel ik ook vertrouwen in mezelf had als een vrouw, mijn schoonheid, mijn seksualiteit, etc. alleen dat hij een andere vrouw nam maakt me aan het twijfelen. Maar je hebt gelijk. Ik zou dat niet moeten doen. Het is alleen moeilijk”.


Hikmah sloot het boek dat ze de hele dag had gelezen. Ze had een herinnering nodig, want deze week was ze veel beproefd geworden door Allah. “O!” Dacht ze met pijn. “Onder de testen van Allah Ta’aalah zijn de verplichtingen die hij ons op heeft gelegd, waarvan onze gedachten de wijsheid niet kunnen begrijpen. Ik moet toegeven en gehoorzamen. Ik weet dat ik alleen het echte geluk in Islam zal vinden wanneer ik opoffer waar ik het meest van hou, eerst mijn kinderen, dan mijn man…
Ik weet dat toen de zoon van Profeet Mohammed overleed, de Profeet hem op zijn schoot nam, hem omhelsde en huilde. Sommigen waren verrast. Hij antwoordde hen; “Ogen kunnen huilen en harten kunnen gebroken zijn maar we zeggen niets behalve waar Allah tevreden mee zal zijn. Hij wees op zijn tong en zei; “Allah zal ons hierover vragen.” En hij was de meest barmhartige, de meest genadevolle van alle mensen.
O God! Ik hoor en gehoorzaam, zelfs wanneer ik de reden niet begrijp, omdat ik mijn sterfelijkheid, mijn zwakheid en mijn verplichting naar U toe toegeef. Ik weet dat een echte gelovige niet kan betwijfelen wat U doet. Ameen”
Ze herinnerde zich het verhaal van ‘Umar ibn-al-Khattab (moge Allah tevreden met hem zijn), die tegen de Zwarte Steen zei toen hij het kuste; “Bij Allah, ik weet dat je alleen maar een steen bent en dat je noch voordeel, noch kwaad kunt brengen. Was het niet dat ik de Boodschapper van Allah u heb zien kussen, dan had ik u niet gekust.”
Zoals ‘Umar geloof ik in de ghaïb, het ongeziene, en wat ik niet kan begrijpen. Allah weet het het beste.
Ze hoorde haar man, Sayyid, bewegen in de kamer naast haar. Ze riep hem.
”Sayyid? Beloof me dat je naast me komt wanneer je klaar bent met je werk.”
“Ik beloof het, Hikmah.”
“Hoe lang nog?”
“Iets van honderd e-mails die ik moet beantwoorden, dat is alles, zei hij teder, waarom kom je me hier niet vergezellen?”
“O nee mijn geliefde, ik heb het te koud.”
“Ik denk dat ik dan bij jou kom”
Hikmah gleed onder de deken, liggend op haar rechter zij, haar rechterhand onder haar wang. “Ah! Deze wereld voelt zo koud! Het is zo moeilijk om in te leven!”Ze keek naar het raam wat vrolijk versierd was onder een fluorescerend licht. Nieuwe water kristallen waren erop gevormd door de invloed van de winter. Het leek alsof ze het glas van het raam zouden breken; hun scherpe kanten werden onthuld door de nachtverlichting. Ze voelde haar wil zwakker worden en steeds minder worden in de nacht. Ze huilde opnieuw voor de honderdste keer deze dag. Ze huilde voor elk van haar teleurstellingen die ze had gehad sinds ze haar baby’s een jaar geleden had verloren, en besefte dat ze onvruchtbaar zou zijn voor de rest van haar leven.
En ze huilde nog meer voor de laatste gebeurtenis die haar zwak en ongevoelig had gemaakt, de ontdekking dat ze nu een co-vrouw was.
Sayyid gleed onder de deken en wreef over haar rug. De warmte van zijn lichaam kwam tot haar lichaam als een hand reikend naar haar hart, verwelkomend. Ze voelde zich beschermt, in harmonie, alsof ze gewiegd werd in iemands schoot.
Ze fluisterde;
“Deze religie is soms te moeilijk voor mij, Sayyid. Ik weet dat Allah dingen voor ons vergemakkelijkt. Toch lijkt het soms alsof alles haram is, dat alles wat we doen verkeerd is. Ik ben oprecht in mijn geloof, maar ik ben boos op jou voor hetgeen je mij hebt aangedaan. Je maakt dingen ongelofelijk makkelijk voor mij, je bent vriendelijk en aardig, maar je maakt dingen ook ondraaglijk moeilijk. Waarom huwde je een andere vrouw en heb je me er nooit over verteld? Zo een groot iets in jouw leven en je hield me er buiten? Ik geloof dat ik dit je nooit zal kunnen vergeven. Hoe dan ook, ik weet dat ik er geen recht toe heb; het is niet mijn recht om het je te weigeren.”
Hij draaide haar naar zich toe en legde zijn wangen tegen die van haar.
“ik weet wat je voelt, Hikmah, ik weet het. Het spijt me. Ik wou dat ik het je eerder verteld had, maar ik was vele maanden weg en ik wou geen overspel plegen. Daarnaast wilde ik je niet overstuur maken. Ik wou je niet nog meer pijn geven na het verlies van je kinderen. Je zult zien, je zult dol op haar zijn. Vergeef me, mijn geliefde, aangezien ik jou altijd alles vergeef. Heb genade en Allah zal genade met jou hebben. Je houd van me, is het niet?
“Ik weet het niet.”
“Jawel."
"Ik voel dat jij zo’n groot deel van mij bent, zelfs wanneer ik van je af zou willen, zou je nog steeds in mij leven, samen met mij, voor altijd. Dit is geen liefde, die is veel groter dan liefde. We zijn één ziel. Ik kan je gewoonweg niet anders zien. Een hadith zegt dat vrouwen de tweelinghelft van mannen zijn. Dat is hoe ik het voel. Dat is waarom we nog steeds getrouwd zijn en ik niet mijn recht heb genomen om van je te scheiden? Hoe kan ik dat gaan uitleggen aan mensen? Aan mijn familie? Wat zal ik hen vertellen wanneer ze vragen stellen?”
“Je kunt het niet uitleggen. Ze kennen de achtergrond niet.”
“Hou je meer van me dan van het leven, Sayyid, zoals je me ooit zweerde?”
"Ja, ik hou meer van je dan van het leven."
“Wat betekent dat, om meer van iemand te houden dan van het leven? Ik begrijp de betekenis niet. Misschien hou ik niet genoeg van het leven om deze vraag te beantwoorden.”
“jawel.”
“Dan hou ik net zo veel van jou als van het leven. Ik kan er niet zonder, maar ik wou dat ik helemaal niet bestond. Het zou veel makkelijker zijn geweest om helemaal niet te bestaan: Ik zou geen zorgen hebben… Geen pijn… Ik ben zo bang dat ik zal stoppen moslim te zijn. Ik wens dat het een zekerheid kon zijn: jij en ik en Allah, maar we weten niet wat onze bestemming zal zijn, we kennen Allah’s plannen niet. Ik ben bang dat ik zou falen!”
“We houden nooit op te hopen. We stoppen nooit met bidden voor Paradijs Firdaus.”
“Ik heb al zo veel van mijn vertrouwen verloren…”
“Als je het hebt verloren, betekent het dat je je vertrouwen in Allah hebt verloren. Kom op mijn geliefde, laten we hier niet aan denken. Wat gebeurt is is gebeurt en kan niet verandert worden. We moeten dankbaar zijn voor wat we hebben; een huis, een leven en een prachtige vrouw.”
Hij lachte en nam haar steviger in zijn armen. Hij voegde toe:
“We verliezen degenen niet waar we van houden in dit leven. Je hebt me niet verloren zoals je misschien denkt. Een man kan tot wel vier vrouwen hebben. Stel je de voor-Islamitische tijd voor, mannen hadden tot wel tien vrouwen. De Profeet had veel vrouwen zoals Profeet Suleiman die er 90 had. De Koran heeft een limiet gesteld aan polygyny. Stel je voor dat deze vrouwen het accepteerden als een zegening, omdat vier beter was dan tien of zelfs meer. Ze werden opgevoed met het idee dat ze co-vrouwen zouden zijn, omdat ze in een close gemeenschap leefden, dus ze leerden hoe respectvol en gelukkig met andere vrouwen samen te leven. Een van de Shahabas hield zo veel van zijn broeder zodat hij besloot een van zijn vrouwen te scheiden, een deel van zijn schat, van waar hij het meest van hield, zodat zijn broeder in Islam met haar kon trouwen. Het bewustzijn en edelmoedigheid van liefde was anders dan nu; ze waren meer puur en minder persoonsgebonden. Ik wil deze sfeer van onvoorwaardelijke liefde in mijn familie creëren, een liefde die alleen gedeeld is omwille van Allah.”
“O Sayyid! Probeer je me te overtuigen? Je bent in je recht; dat ontken ik niet.

“En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”(Koran, 33;36)

Onze geliefde Profeet stuurde de leden van een Arabische stam weg die kwamen vragen of hij bezwaar zou maken als ze een van hun vrouwen aan Ali zouden geven. Het antwoord van de Heilige Profeet was dat hij het nooit goed zou vinden, aangezien Fatimah “de ster van zijn ogen”was, en wat haar pijn zou doen, zou ook hem pijn doen.
Hij voegde toe; “Geen vrouw mag als tweede vrouw worden genomen samen met de dochter van Allah’s Boodschapper.”
“Dat was de zorg van de vader voor zijn geliefde dochter. Hij weerhield nooit iemand anders van een andere vrouw te huwen, zolang het toegestaan was. Het complete citaat zegt;

“Ik hoorde de Profeet van de Mimbar zeggen – Hisham Mugeera raadde mij zijn dochter aan om met Ali Ibne Talib te trouwen. Maar ik stond het niet toe en ik zal het niet toestaan totdat Ali van mijn dochter Fatimah scheidt. Want Fatimah is een deel van mijn lichaam. Ik haat wat zij haat en wat haar ook pijn doet doet mij ook pijn.”

Ali wou een andere vrouw huwen als Fatima, Fatimah raakte erg overstuur en ging naar haar vader, dus Ali nam geen andere vrouw naast Fatimah toen zei leefde.
Angst, frustratie, pijn en jaloersheid zijn een deel van islam, het is een deel van de menselijke natuur. Alleen geloof leidt deze gevoelens en geeft hen een andere dimensie. Polygynie is natuurlijk onder mannen. Hoe veel mannen nemen geen mistressen, omdat ze sterke verlangens hebben, of ze houden er van om vader te zijn van veel kinderen; islam staat het toe op een manier zodat niemand bedrogen wordt.

“En de gelovigen, mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander.”(Koran, 9;71)“

Ja, Sayyid, ik weet dat je niemand pijn wou doen. Onze situatie is anders. Ik zou graag een vriendin willen hebben. Maar ik kan er niets aan doen dat ik jaloers ben. Ik haat het feit niet dat Allah mijn man heeft toegestaan om meer dan één vrouw te huwen, maar ik haat het om een co-vrouw te zijn.
Hoe dan ook, Allah zegt;

“Jihad is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet.”(Koran, 2;216)

De vervloekte Ibless weigerde om te buigen voor Profeet Adam, zoals hem opgedragen werd door Allah. Hij betaalde een hoge prijs voor zijn ongehoorzaamheid zoals Surah 38, Saad, bewijst. Ik wil niet ook een verstotene zijn.”
“Luister, Hikmah, ik kan rechtvaardig zijn voor jullie beiden. Ik heb ook de middelen om je een behoorlijk leven te geven. Ik kan ook mijn liefde aan jullie beiden geven, een oprechte en ware liefde.”
Hikmah voelde zich alsof een mes in haar hart stak. Waar geloofde zij in? Twee zielen die gescheiden zijn in dit leven, tweelinghelften die elkaar vonden en alleen maar voor elkaar leefden.
Ze voelde zich alsof iets geliefds in haar stierf. Ze fluisterde opnieuw;
“Heb ik je niet verloren?”
”Nee, Hikmah. We verliezen niet iemand waar we van houden in dit leven, alleen wanneer we sterven. Maar zelfs wanneer de dood komt, leven onze zielen nog steeds ergens. De dag dat we elkaar opnieuw ontmoeten wordt alleen uitgesteld. Dat is niet verliezen. Echt iemand verliezen is iemands liefde verliezen. Er is niet dat je daaraan kan doen. Mensen kiezen om van je te houden of niet. Ze maken een plekje in hun hart voor jou of niet. Het is als voor Allah kiezen, of zijn licht negeren. Als je Allah kies, zal Hij zich tot je keren. En luister naar zijn immense vergevingsgezindheid. Kunnen we niet vergevingsgezinder zijn omwille van Hem?

“Als iemand de lengte van een speld naast me zou tekenen, zou ik de lengte van een vaam naast hem tekenen. Als iemand lopend naar me toe zou komen, zou ik rennend naar hem toe komen, en als iemand zoveel zonden zo groot als de aarde zal hebben, maar niets gelijk aan mij stelt, dan zal ik hem ontmoeten met evenveel vergeving.”(Muslim)

Ik weet dat de Profeet zei;

“Niemand gelooft werkelijk totdat hij voor zijn broeder / zuster wenst wat hij voor zichzelf wenst.”

Het zou goed zijn geweest als ik je mijn intenties had laten weten. Nogmaals, de omstandigheden gaven er geen kans toe. Dit maakt mijn gevoelens voor jou niet minder. Romantische liefde is niet exclusief, zoals kinderlijke liefde ook niet exclusief is. We hebben de zegening om van meerdere mensen tegelijkertijd te kunnen houden. Laat het ons geen zonde maken, maar de meest mooie gift van onze God, een teken van genade met ons allen. Als je me nog steeds kiest, Hikmah, zal ik me tot je keren.”
”Dus, misschien zal ik je vergeven, maar ik zal het nooit vergeten.”
“Niet vergeten is niet echt vergeven. Ik zal dua bij jou doen om me te vergeven , en ik zal dua bij Allah doen zodat Allah je ervoor zal belonen.”
“Vergeet je altijd dingen, Sayyid? Ik bedoel, als ik degene was geweest die een andere man had gehuwd, zou je me dan vergeven?”
“Ten eerste, je kunt geen andere man huwen; wanneer een vrouw vele mannen zou huwen, zou ze nooit weten wie de echte vader is, noch zou haar familie en de vader van het kind zelf het weten. Ze zou zo veel kinderen baren, ze zou zichzelf onvruchtbaar maken om wat rust te krijgen van het baren van kinderen. Verder zijn er enkele dodelijke ziekten ontdekt die verbonden zijn aan het mixen van sperma in de baarmoeder.
Ten tweede, ja, ik zou je vergeven want ik ben niet degene die verbiedt wat Allah mogelijk heeft gemaakt in zijn ongekende wijsheid.
“Dus jij bent degene die het meest van Allah houdt.”
“Nee zeg dat niet mijn geliefde. Alleen Allah weet wat in de harten is.”


Re: polygamy de wijsheid van de liefde ( het boek)
Numan B.Bashir overleverde dat Rasulullah zei;
”Wat toegestaan is is duidelijk en wat niet toegestaan is is ook duidelijk. Maar tussen die twee dingen zijn twijfelachtige kwesties waar veel mensen niet van weten. Hij die zichzelf voor twijfelachtige dingen beschermt zuivert zichzelf betreffende zijn geloof en eer. Maar die in twijfelachtige zaken vervalt is als een herder die zijn schapen laat grazen op een heiligdom, en verantwoordelijk ervoor. Waarlijk, elke Koning heeft een heiligdom. Waarlik, het heiligdom van Allah zijn zijn verbodenheden. Waarlijk, in het lichaam is een stuk vlees, en als het betrouwbaar is, dan is het hele lichaam betrouwbaar, en als het verwoest is, is het hele lichaam ziek. Waarlijk, dat is het hart.
(Bukhari, Moslim)

“Huw de geliefden en vruchtbare, omdat ik door jullie jullie natie als superieur in aantal over alle naties zal laten zijn.” (Abu Dawud en andere)



Een paar weken later bezocht Hikmah het huis van haar ouders. Haar moeder zat naast haar op de sofa van de woonkamer, een bruin velours ding dat zo zacht was zodat het zich naar hun lichaam vormde. Hikmas’s moeder had haar lange witte haren over haar schouders hangen, zoals Hikmah’s hoofddoek die het tengere lichaam van Hikmah bedekte.
“Jouw man is een vrouwenjager!” riep haar moeder in boosheid uit: “Hoe kan hij jou dat aan doen? Aan mijn dochter?”
Hikmah was sprakeloos, toen barste ze in een lachen uit en een paar tranen rolden over haar gezicht.
Haar ogen glinsterden door de tranen die haar in de ogen stonden. Ze antwoordde, half triest en half geamuseerd;
“O mam! Je overdrijft! Sayyid, een flirter? Hij die altijd voorzichtig is en zijn ogen neerslaat en nooit met een andere vrouw spreekt behalve wanneer het nodig is? Het spijt me dat ik je moet teleurstellen, maar je hebt het verkeerd. Integendeel, sommige mannen nemen een andere vrouw omdat hun vrouw tien dagen menstrueert, of ze kunnen hen veertig dagen na de geboorte van hun kind niet aanraken, omdat hun vrouw niet geïnteresseerd is in de relatie, omdat ze ziek is of overwerkt. Maar die van mij niet! Die van mij nam een andere vrouw omdat hij Allah vreesde en ik zal gelukkig zijn om te helpen zijn kinderen op te voeden, met de hoop dat we allen vriendschap en gezelschap zullen hebben. Vele koppels kunnen niet samen leven, maar met de aankomst van een derde persoon worden ze meer respectvol voor elkaar. Ik hoop dat we gelukkiger kunnen zijn samen en dat we veel meer goede tijden zullen hebben. Mam! Je zou me hier doorheen moeten helpen, in plaats van hem te veroordelen! Ik weet dat polygyny schokkend is, maar men moet dingen in hun context zien.
“Jouw vader zou me dit nooit hebben aangedaan! Hij is zo zorgzaam!”
“Dat is Sayyid ook! Hij heeft andere keuzes gemaakt waar ik geen deel van uitmaakte.”
“Dus je hebt het al geaccepteerd? Het doet je niet slecht voelen?”
“Jawel. Ik voel pijn om hem te moeten delen. Ik voel ook jaloersheid omdat ik niet meer het centrum van zijn leven zal zijn zoals hij dat voor mij was. Ik zal nu meer prioriteiten hebben dan dit geluk. Ik zal me misschien verlaten voelen, maar wat ik hem niet kan geven, zal zij misschien doen, en wat zij hem niet kan geven, zal ik hem geven of misschien doe ik dat al.
Mam! De eerste eigenschappen waardoor de gelovigen zich onderscheiden van anderen is hun complete vertrouwen aan Allah, omdat Hij zei;

“Voorwaar, de Moslims en de Moslima's en de gelovige mannen en vrouwen, de gehoorzame mannen en vrouwen, de waarachtige mannen en vrouwen, de standvastige mannen en vrouwen, de mannen en de vrouwen die nederig zijn, de mannen en de vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en de vrouwen die vasten, de mannen en de vrouwen die hun kuisheid bewaren, de mannen en de vrouwen die Allah vaak gedenken - voor zulken heeft Allah vergiffenis en een grote beloning bereid.”(Koran, 33;35)

Ja mam, voor mannen en vrouwen die zich overgeven, volhouden, onderdanig zijn, Allah veel herinneren!! Ik denk dat er iets in is voor mij wat ik kan leren. Er is een les in geloof voor ons iedereen.”
“Ja, ik kan dat niet ontkennen, mijn dochter. Hoe dan ook, ik zal je vertellen wat het me het meest choqueert in jouw verhaal. Waarom moet het moeilijker voor jou zijn? Ben jij hier niet het slachtoffer? En aangezien we spraken over mannen en vrouwen. Waarom leiden vrouwen altijd meer dan mannen? We baren kinderen met pijn, we wachten op de dood van onze man in jihad, we moeten co-vrouwen accepteren wanneer ze verkiezen om er een te hebben, en we moeten geduldig zijn, thuis wachten en hen bedienen met de belofte om maar één man in het Hiernamaals te hebben, terwijl mannen beloont zullen worden met 72 vrouwen! Is dat eerlijk?”
“Ben je vergeten, moeder, dat door haar pijn, een vrouw een beloning heeft. Voor iedere schop die een baby in de buik van zijn moeder geeft, of voor al haar ongemakken, ze beloond zal worden?

Abdullah Bin Amr overleverde dat de Profeet zei; “Als een moslim met een speldenprik geprikt wordt, en hij zijn beloning bij Allah zoekt, dan zullen daardoor enkele van zijn zonden vergeven worden op de Dag des Oordeels.”(Bukhari)

Allah Ta’alaah heeft kinderen aangemoedigt om als eerste plichtsgetrouw te zijn aan hun moeder en dan aan hun echtgenoot, en de besten onder de gelovigen zijn degenen die het vriendelijkst zijn tegenover vrouwen! Profeet Mohammed zei;

“Behandel vrouwen goed, omdat ze zijn geschapen uit een rib. Want ze zijn geschapen uit een rib en het meest gebogen deel van de rib is het bovenste gedeelte. Als je probeert om het recht te krijgen, zul je het breken. En als je het met rust laat, zal het gebogen blijven. Neem dus mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen.” (Boechari)

“Ja. Juist! Tussen haakjes, Hikmah, waarom zouden we gebogen zijn of tekortkomingen hebben wanneer we de awliyah, helpers van mannen zijn?” Zei Hikmah’s moeder ironisch.
“Mam, luister! In ‘gebogen zijn’ zoals jij zei, helpen we onze mannen! Ja, zo vreemd als het lijkt. De rib is een beeld! Ribben hebben een kleine bocht in zich. Ze zijn goed aangepast aan hun functie, zoals vrouwen op die manier zijn gemaakt om hun rol te vervullen, om te buigen, om eer te betuigen naast mannen. Vrouwen zijn meer fijngevoelig dan mannen. We zijn emotioneel. We zijn ook gevoeliger dan mannen. We hebben een speciale zachtheid die we gebruiken om onze kinderen mee te beschermen en te begrijpen. Waarom behandelde papa me altijd met meer vriendelijkheid dan mijn broers? Hij wist dat wanneer vrouwen niet anders zouden zijn in hun innerlijke gevoelens zoals mannen, zouden mannen stoppen met vrouwen omgang te hebben. Ze zouden ophouden ons als hun vertrouwelingen te nemen en we zouden niet meer degene zijn die hen zou helpen wanneer ze gewekt moeten worden voor Fajr of herinnerd zouden moeten worden aan hun manieren. Papa wist dat snauwen en strengheid niet bij mij hielp maar het disciplineerde mijn broers. Integendeel, tactvolheid en aardigheid zou me alles voor hem laten doen terwijl het mijn broers verziekte.
We zijn gemaakt om de gezellen van mannen te zijn, niet hun plaatsvervangers. Alleen vrouwen kunnen genoeg gebogen worden om de eisen die mannen aan hen stellen te accepteren, zoals de rib ook doet, zijn plaats passend innemen; ze belonen ons met hun vriendelijkheid en geduld.”
Hikmah glimlachte, toevoegend; “Ik misbruik soms Sayyid’s zachtheid tegenover mij, zoals de vrouwen van de Profeet Mohammed…”
Hikmahs moeder keek geïnteresseerd, ze fronste zelfs haar hele voorhoofd wat een teken was van haar diepe overdenking.
“hoe kunnen de Ummahat-al mu’mineen, De Moeders van de Gelovigen, zoals ze genoemd worden in de Koran (33:6), de beste van alle mannen misbruiken?”
“O ja! Dat was zo mam! Luister! Alle vrouwen van de Profeet Mohammed waren rechtgeleide en pure vrouwen, die verzekert waren naar Jannah te gaan aan zijn zijde. Desalniettemin, konden ze er niets aan doen wedijver, jaloersheid en smart te voelen tegenover elkaar.
Ze wedijverden met elkaar voor de exclusieve liefde van Rasulullah, en zorgden soms voor zeer delicate situaties. Ze “betwijfelden” zelfs zijn profeetschap wanneer ze overstuur waren.”
“Goed..als dat waar is, zou ik het niet één van hun kunnen verwijten, ook al zou ik willen.”
“Ik ook, mam, ik ook. Moge Allah vrede en zegeningen geven aan zijn Nobele Boodschapper. Ameen. Profeet Mohammed was een zaligheid van liefde, vriendelijkheid en tolerantie tegenover zijn vrouwen. In ruil konden ze niet een minuut zonder hem of zich een leven zonder hem voorstellen. ‘
Hij huwde Sawda, en wou toen van haar scheiden. Toen ze dit hoorde raakte ze zo overstuur, dat ze naar hem toe rende en smeekte:
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b]
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b]
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 4[/b]
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel2[/b]

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel :: Algemeen :: Huwelijk-
Ga naar: