Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel

Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel
 
IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b]

Ga naar beneden 
AuteurBericht
oeghtie3




Aantal berichten : 8
Registration date : 21-03-10

[b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b] Empty
BerichtOnderwerp: [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b]   [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b] Emptyzo maa 21, 2010 5:08 pm

Zelfs wanneer hij soms herinnerd moet worden aan zijn plichten, net zoals de kapitein de commandant van zijn schip en personeel is, heeft de man de verantwoordelijkheid over zijn familie. Denk je niet dat het moeilijk genoeg is zodat we onze gevoelens erdoor verhogen? Stel je voor dat het de vrouw was die de beslissingen nam in het geval van een meervoudig huwelijk; het zou chaotisch zijn!
Onze man is degene die belast is met de bescherming van ons en hij verzekert ons van een comfortabel leven zodat we geen verantwoordelijkheden hoeven te nemen op het gebied van werk, en we geen zorgen hoeven te hebben die samen gaan met het hebben van een baan, geld verdienen, de huur betalen, etc. Onze baan is hem gelukkig te maken en onze kinderen op te voeden want het is in onze baarmoeder waar het leven begint. Als een vrouw iets wil en de andere vrouw wil het tegenovergestelde ervan, en als de man aan beiden zou moeten toegeven, dan zou hij breken. Dus we moeten onze man gehoorzamen in alles, zelfs wanneer het zijn beslissing is om meerdere vrouwen te hebben.”
Angie zuchtte, nipte van haar thee en voegde toen toe:
”Hoe dan ook, de Fitnah van jaloezie zal er altijd zijn, en ik ben bang dat het nooit zal verdwijnen.”
“Eigenlijk kan het ons helpen, zuster, want het zorgt ervoor dat we hem nog meer liefhebben, is het niet? Ik geloof ook dat de open regels van communicatie er altijd zou moeten zijn tussen ons drieeën. Het is eerlijker. Op deze manier wordt niemand bedrogen. De vrouwen van de Profeet lieten dit gedrag van eerlijkheid zien tegenover hun co-vrouwen. Door hun gedrag, gaven zij het hoogste voorbeeld van controle over hun passies en samenwerking in alle gevalen, en zij waren met meer dan met twee. Ze oefenden eerlijkheid in de omgang met elkaar en ze groeiden tot een beter persoon betreffende wijsheid, rationaliteit, en tactvolheid in de behandeling van elkaar.”
“Denk je dat? Als ze zo perfect waren, waarom zei de Profeet dan:

“Ik heb niemand tekort zien komen in rationaliteit en tekortkoming in hun religie maar (tegelijkertijd) de kennis van de wijzen verkrijgen, behalve jullie (vrouwen)”.

“Wat bedoelt wordt met tekort komen in rationaliteit is dat de getuignis van twee vrouwen gelijk is aan de getuigenis van een man. Falen in religie betekent dat vrouwen dagen en nachten doorbrengen zonder te bidden door menstruatie. Dit is een tekortkoming die Allah voor ons heeft verordend en er is geen zonde daardoor, maar niemand kan de manier veranderen waarop ze geschapen is door Allah en tegen de natuur ingaan kan ongenoegen veroorzaken in de ogen van Allah.”
“Ja, ik begrijp het, Hikmah. Dank je wel dat je zo positief bent. We zitten allemaal in dezelfde situatie.
Het gaat niet om gehoorzaam zijn en hem aanbidden: het gaat om een beter persoon te worden en een beter gelovige moslim. Door te geven winnen we, en dat is dat! “Dat is dat! En Allah zegt;

“O jullie die geloven…sta voor rechtvaardigheid zelfs wanneer het tegen jezelf in gaat.”

Dus al je gevoelens van verstoord te zijn door de situatie, is oneerlijk tegenover Sayyid, oneerlijk tegenover mij, en oneerlijk tegenover wat Allah heeft verordend. Ik denk dat een man een persoon zou moeten zijn die je goed zou moeten laten voelen als vrouw. Als je het gevoel hebt dat je gek wordt van jalozie, denk dan dat je aan hem toevertrouwd bent en dat het zijn verantwoordelijkheid is. Je weet, het is niet makkelijk om een man te zijn in een polygynieus huwelijk, en eerlijk te zijn en zijn tijd gelijk onder ons te verdelen.

“Kijk naar hoe je bent met respect naar hem, want hij is je paradijs en je hellevuur”(Ahmad en anderen)

Dus doe hem geen pijn door opstandig en boos te zijn want profeet Mohammed zei dat Allah alle zonden vergeeft wanneer we spijt hebben, maar niet diegenen waarbij we anderen pijn hebben gedaan, tenzij de persoon ons heeft vergeven. Je zou hem pijn doen door hem niet te vertrouwen. En je weet niet wat het beste voor je is. Allah weet het. Misschien zijn er meer zegenen voor jou in een polygaam huwelijk dan in een monogaam. Sommige mensen begonnen met iemand en eindigden met de ander en zijn gelukkiger als co-vrouw dan als enige vrouw van een man, en vice versa. Als een huwelijk niet gebouwd is op het fundament dat Allah heeft verordend, zal het niet werken. Allah zal een huwelijk zegenen waarin de man en de vrouwen hun verplichtingen jegens elkaar vervullen, of het nu met een co-vrouw is of niet.
Hoe dan ook, je accepteerde hem terwijl je wist over mij. Een zuster heeft het recht om het bezit van een broeder te weigeren. De keuze is helemaal aan de vrouw; niemand dwingt haar in wat ze niet wil. Allah is de vormer van de harten, hij keerde jou naar ons. Allah weet het het beste.”
Angie deed haar hoofd in haar handen, beschaamd haar gezicht verbergend.
“Angie? Denk alleen aan hoeveel geluk je bij hem voelt en denk aan hoeveel beloning je zult krijgen in dit leven of in het hiernamaals, want Allah zegt;

“Bij de tijd.Voorzeker, de mens is te midden van verlies. Behalve degenen die geloven en goede werken doen, en elkander tot waarheid, en geduld aansporen.”(Koran, surah 103)

Misschien zullen we hem morgen verliezen en zullen we zo verdrietig zijn dat we niet achter ons zouden kijken naar wat we hebben gedaan. Misschien zullen we spijt hebben van alle tijd die we huilend hebben doorgebracht over ons lot en we niet meer tijd hebben doorgebracht om onze Deur naar het Paradijs tevreden te stellen.”
Angie keek verdrietig op naar Hikmah.
“Je hebt gelijk, zuster. Waar heb ik het over. Alle lof zij Allah, dat hij me zo een goede co-vrouw heeft geschonken als jij.”
Hikmah lachte en gaf de slapende baby aan zijn moeder. Ze zei;
“En misschien zal deze kleine schat voor ons zorgen wanneer we oud zijn en wat een zegening om elkaar te kennen, want we zullen ons nooit alleen voelen…”


Re: polygamy de wijsheid van de liefde ( het boek)
Abdullah bin Amr bin As zei dat Rasulullah zei;
“Hij die er naar verlangt om gered te worden van het hellevuur en het Paradijs te betreden zal moeten sterven wanneer hij in Allah en de Laatste Dag geloofd, en zou met anderen om moeten gaan zoals hij wenst dat anderen met hem omgaan.”(Muslim)

Op de authoriteit van de leider van de Gelovigen, Aboo Hafs Umar ibn al-khattab, zei; Ik hoorde de Boodschapper van Allah zeggen;
“Daden worden beoordeeld op basis van intentie, en iedereen zal beoordeeld worden voor zijn intentie. Dus degene waarvoor zijn Hijrah voor Allah en zijn Boodschapper was, en degene voor wiens Hijrah om wereldlijk voordeel was of om een vrouw te huwen, zijn hijrah zal zo zijn als waarvoor hij migreerde.



Een paar jaar later bezocht Hikmah een van haar beste vriendinnen. Sayyid was overleden en ze was verhuisd naar het huis van haar co-vrouw.
“Hoe heb je de begrafenis geregeld, Hikmah? Ik bedoel, wie heeft alle kosten betaald? Hebben jullie samen een testament gemaakt?”
“We hebben gewoon alles gedeeld. We hebben alle rekeningen samen gezet en de rekeningen samen betaald.”
“Hoe ging het met je co-vrouw? Je hebt altijd gezegd dat het beter was om een gezonde afstand van elkaar te nemen aangezien de rivaliteit tussen jullie.”
“Wel, hij wou altijd dat we samen onder een dak zouden leven. We hebben het nooit werkelijk kunnen doen tot aan zijn dood. Zolang we co-vrouwen waren, hebben we elkaar altijd als zusters in Islam behandelt, niet meer en niet minder. Haar eer, haar bloed, waren aan mij gewijd. We hebben elkaar nooit pijn willen doen noch met daden, noch met woorden. We waren geen vijanden. We hielden gewoon van elkaar omwille van Allah en om vrede in onze harten te stichten. Kijk, wanneer ik over mijn leven met Sayyid praat, wil ik alles aan je uitleggen, wat we hebben gedaan, waar we zijn geweest, etc. Maar als ik iets tegen Angie zou moeten zeggen, zou ik voorzichtig zijn met wat ik zeg. Ik zou niet vertellen waar hij me mee naartoe nam en dat we dit en dat hebben gedaan. Kijk, misschien zou ze overstuur raken omdat hij haar niet daar mee naartoe heeft genomen door de kinderen, of iets anders. Hetzelfde zou waar zijn als zij niet op zou letten met wat ze tegen mij zei. Ik zou overstuur raken want ik zou denken, “hij heeft dat nooit voor mij gedaan!!”. Zie je wat ik bedoel? Shaytan zou druk zijn geweest om tussen ons in te komen, en later problemen tussen Sayyid en ons veroorzaken. Kijk, we willen voor onze zuster wat we voor onszelf wensen maar we willen het niet per se voor onze ogen zien. Kijk naar hoe Ayesha boos werd toen Saffiyah een maaltijd stuurde naar enkele gasten van hun man die naar Ayesha’s appartement waren gekomen. Ze brak de borden, wat het eten over de grond deed verspreiden. Ayesha zei;

“Op een dag bracht ik harara naar de Profeet. Sauda was er ook. Ik vroeg haar om het ook te eten. Om de een of andere rede weigerde ze het. Ik zei, je zult het eten, of ik zal het door je gezicht wrijven. Ze weigerde om het te eten, dus ik deed mijn hand in de harara en smeerde het over haar hele gezicht. Toen de profeet dit zag begon hij te lachen. Hij klemde me vast met zijn handen, en vroeg Sauda om ook mijn gezicht vol te smeren met harara. Ze deed dat, en de Profeet begon opnieuw te lachen.”

Ayesha zegt dat de Profeet vaak sprak over Khadija en dat dat Ayesha jaloers maakte. Op een dag zei Ayesha tegen de Profeet dat Khadija oud was en al haar schoonheid had verloren; waarom praat hij nog steeds over haar wanneer Allah hem betere vrouwen heeft gegeven (ze bedoelde zichzelf). De Profeet zei dat Allah hem geen betere vrouw had gegeven dan Khadija; ze was zijn enige vriend en gelovige toen de hele wereld tegen hem was.

Ayesha klaagde eens over hofdpijn tegen de Profeet toen hij antwoorde door te zeggen dat hij hoopte dat zoiets ( een ziekte die zou leiden tot de dood), alleen zou verschijnen terwijl hij nog in leven was, zodat hij dua voor haar kon doen en Allah kon vragen om haar te vergeven.
Ze zei tegen hem; “Het lijkt er op dat je naar mijn dood verlangt zo dat je je laatste dagen als een man met je andere vrouwen door kan brengen!”(Saheeh al-bukari Vol,570)


Deze zusters hadden tegelijkertijd het allerhoogste respect voor elkaar. Ze zorgden echt voor elkaar en noemden elkaars sterke punten. Zaynab en Ayesha waren sterkere rivalen, maar hoe dan ook zei Ayesha;

“De Boodschapper van Allah vroeg Zaynab bint Jahsh betreffende mij, zeggende; ‘O Zaynab, wat zag je? Wat heb je geleerd?’Ze zei, ‘O Boodschapper van Allah, ik bescherm mijn gehoor en mijn zicht ( door geen leugens te vertellen). Ik weet niets dan goeds over haar.” Toen zei Aishah: “Zij is degene die mijn hoogste rivaal was, maar Allah beschermde haar (tegen het vertellen van leugens) door haar gelovigheid.”
Toen Zaynab overleed, zei Ayesha; “Ze overleed prijzenswaardig en veel aanbiddend, het rustpunt van de wezen en weduwen.”

Deze twee vrouwen verbraken hun band niet en stopten niet elkaar te helpen; het is alleen dat wanneer iemand in deze situatie is, de dingen anders zijn. We denken dat het ok zal zijn, maar wanneer we werkelijk met polygamy beginnen, moeten we opgeven wat we gedacht hadden. Iemand moet in de situatie zelf zijn om de gevoelens en reacties die komen en uit het niets meester van je worden, te kunnen begrijpen.”
“Ik ben het er mee eens dat polygyny werd toegestaan als een manier om sociale problemen te voorkomen. Hoe dan ook, ik geloof in een totale loyaliteit. Kijk Hikmah, ik weet niet waarom mannen meerdere vrouwen nodig hebben om gelukkig te zijn. Misschien is het de aandacht die ze krijgen en het gevoel dat ze een grote familie hebben die Allah aanbidt.
Ik ben gezegend. Mijn man geloofd ook in totale loyaliteit. Dit betekent niet dat we nooit onze fantasieën hebben of dat we ons nooit tot iemand anders aangetrokken voelen, moge Allah ons vergeven. Ameen. Het betekent dat de loyaliteit die we voor elkaar hebben elk aspect van ons leven omvat. Het is onze jihaad. We vechten beiden om nog dichter tot elkaar te komen en alles te delen. Er is niets dat hem raakt en mij niet betreft, en vice versa. We kunnen niet op de ene plaats zijn zonder de ander. We voltooien ons geloof. Hij kan geen nieuwe surah leren zonder mij een langere te leren, en we strijden allebei om liefdadigheid en het opstaan voor Tahajjud. Die is hoe het moet zijn. Of je besluit om als partners te leven zoals in jouw geval, of je besluit om als lichamen te leven, als één lichaam. Wat hij doet met een andere vrouw is mijn zaak; bij jou gaat het je niets aan. Het is jouw keuze. De rode lijn is, denk ik, dat wij Moslim vrouwen gelukkig zijn omdat mannen ons niet bedriegen zoals de niet-moslim mannen voortdurend met hun vrouwen doen.
Iemand zei dat vele scheidingen werden veroorzaakt door steeds meer buitenechtelijke affaires, dus polygyny zou een oplossing kunnen zijn voor de kinderen van de Amerikaanse maatschappij. Natuurlijk zijn de kinderen de eerste slachtoffers. Maar kijk hier. Bedriegen bestaat niet omdat we standvastig geloven in monogamie, omdat mannen gefrustreerd worden door geen andere keus te hebben. Nee! Bedriegen bestaat omdat mensen fantasieën hebben door de TV, het internet en de vermenging van seksen, omdat ze een ziekte hebben in hun hart. Loyaal zijn tegenover zijn echtgenoot begint met het neerslaan van de blikken, niet accepteren om met niet-mahram vrouwen te praten behalve voor strikt religieuze of professionele dingen wat goed is voor onze deen. Uiteindelijk, is het om aan onze relatie thuis te werken. Het is belangrijk om onze maat bewonderenswaardig te doen voelen, dierbaar en dat er om hem / haar gegeven wordt. Het is belangrijk om zo veel mogelijk van zijn verlangens op te geven, om onze verbeelding te gebruiken en om behaaglijk tegenover elkaar te zijn, lovend en met veel betekenis voor elkaar. Een man wiens enige droom is om thuis te komen en zijn vrouw te vinden, is een man die loyaal naar jou toe zal zijn en vice versa. Ons probleem van tegenwoordig is dat we onafhankelijk willen zijn. We willen samen zijn voor ons plezier of wanneer we met iemand samen willen zijn. Dus, bedriegen is de norm. Om een gezonde relatie te creëren, een goede relatie vraagt tijd en inspanningen en veel liefde. En we zouden moeten strijden voor dat wat we geloven dat het beste is voor ons en onze deen, terwijl we onze kuisheid bewaren.
Mormonen praktiseren polygyny; ze geloven dat het een ideale manier is voor vrouwen om een goede carrière en kinderen te hebben, aangezien beide vrouwen elkaar zullen helpen om de kinderen op te voeden. God zegene hen! Het is hun keuze van leven. Vrouwen kunnen zich echt vrij voelen door polygyny; ik ontken dat niet. En een man die druk is met werken om twee huishoudens te verzorgen heeft weinig tijd om ergens anders naar te kijken; het houdt hem kuis.
Hoe dan ook, vijfentwintig jaar lang van zijn jeugd en volwassenheid, was onze Profeet maar aan één vrouw geweid; Khadija. Hij zou niemand anders als vrouw nemen totdat hij vijftig jaar oud was. Ik zie verschillende redenen hiervoor; er waren geen oorlogen; hij had vrede nodig in zijn gedachten en iemand om hem te helpen, hij hoefde geen allianties te sluiten met andere stammen door met hun dochter te trouwen. En dit was in de tijd dat polygyny gunstig was!
Historisch, in de bijbel staat dat David zes vrouwen had en meerdere concubines. (2 Samuel 5:13; 1 kroniek 3:1-9, 14:3) en men zei dat Solomon zevenhonderd vrouwen had en driehonderd concubines (1 koningen 11:3)
De talmud adviseert een maximum van vier vrouwen.
In veel culturen, zien vrouwen polygynie niet als een teken van minderwaardigheid van vrouwen en zouden het aanmoedigen, of ze nou moslim, christen of iets anders zouden zijn.
In de tijd van Rasulullah was het gebruikelijk onder de Arabische stamhoofden om allianties te sluiten door middel van politieke huwelijken. Anderen waren huwelijken met weduwen of met vrouwen die bescherming nodig hadden of een man nodig hadden om zichzelf tegen zonden te beschermen. Maar enkele van de metgezellen van de Profeet huwden geen vrouw, of maar één vrouw zoals Ali. Polygyny was niet de norm. Tegelijkertijd, is er niets in een andere religie, natie of wet, dat vergeleken kan worden met de eer die vrouwen krijgen in Islam. Romeinen behandelden hun vrouwen als slaven die geslagen zouden worden, of werden gehuwd en meerdere malen scheidden, om kinderen te geven aan verschillende mannen. Romeinen besloten dat vrouwen geen ziel hadden. In Athene werden vrouwen beschouwd als hulp van de duivel zoals ze wordt beschouwd in het openingshoofdstuk van de Bijbel. Desalniettemin, waren sommige vrouwen in de oudheid koninginnen, of beïnvloedden ze de besluiten van hun manenn.
In het Oosten, zeiden de wetten van India uit de oudheid dat ziekte, dood, hel, slangen, overgeefsel en vuur beter waren dan vrouwen. Het oude testament zegt;

”Ik vind de vrouw die een aas is kwader dan de dood, wiens hart een valstrik is en wiens handen boeien zijn.”(Eccelisiastes 7:25-26)

Daarentegen, liet Islam tolerantie zien tegenover vrouwen en het mixen van geslacht. In de tijd van Rasulullah woonden vrouwen publieke bijeenkomsten samen met mannen bij, ze hielden toespraken voor de gemeenschap en presenteerden hun argumenten; ze regelden hun eigen zaken; ze leerden mannen van achter hun sluier; ze keken naar sportieve evenementen en festiviteiten die door mannen gehouden werden in de purdah; ze hadden toestemming om naar te Moskee te gaan. De Profeet Mohammed ging zelfs van zijn kameel af om sahahbiah er op te laten rijden samen met de mannen.
In de 7e CAD’s neerdaling, leren we dat vrouwen deelnamen in de eerste en tweede Bayat al-Aqabah. Het was Somayya die onder de eersten was om martelaar te zijn voor Islam, en Khadija was de eerste die Rasulullah geloofde en steunde.

Al-Bukhari en Ahmed citeerden Al-Rabiyya de dochter van Mu’awadh zeggende; “We namen deel in de slagen met de Profeet van Allah. We gaven water aan de mannen die vochten, bedienden hen, en brachten de doden en gewonden terug naar Medina.”

Ook Muslim, Ibn Mahan en Ahmed zeiden dat Umm Ateyya, de Ansari, zei; “Ik vergezelde de Booschapper van Allah zeven keer, het kamp bewakend, maakte eten, behandelde de gewonden en verzorgde de zieken.”

In zijn Sahih, vermeldde Muslim dat Umm Sulaim, de vrouw van Abi Talha, zei dat ze een dolk droeg op de dag van de slag van Hunain. Toen de Profeet haar erover vroeg zei ze; “Ik droeg het zodat ik me kon verdedigen tegen de vijanden.” Nusaibah, de dochter van Ka’b, vocht in de oorlogen van riddah tijdens het kalifaat van Abu Bakr en ze had vaak wonden die veroorzaakt werden door messteken en klappen.
Maimunah bint Al-Harith voedde een meisje dat als haar slaaf geboren werd, zonder de toestemming van de Profeet te vragen. Toen ze dit aan hem vertelde, gaf hij toestemming, maar hij zei; “Als je haar aan je oom had gegeven als een geschenk, dan zou je beloning van Allah groter zijn geweest.”
Vrouwen worden zonder uitzondering geaccepteerd als vertellers van ahadith, en dit betekent dat hun getuigenis in het vertellen van ahadith gelijk beschouwd wordt aan die van mannen.
Allah zegt;

“En de gelovigen, mannen en vrouwen, zijn vrienden van elkander. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het kwade”(Koran 9;71)

“En laat er een groep onder u zijn die tot goedheid aanspoort en tot rechtvaardigheid maant en het kwade verbiedt; dezen zijn het die zullen slagen”(Koran 3;104)

Deze verzen bevatten een bevel dat vrouwen het recht geeft om het goede aan te moedigen en het kwade te verbieden en deel van dit recht is om te stemmen voor de representatieve kabinetsraad in de verkiezingen.
De Profeet Mohammed was vol lof voor deugdzame en kuise vrouwen. Hij zei;

“De wereld en alle dingen in de wereld zijn dierbaar, maar het meest dierbare in de wereld is een deugdzame vrouw.” Hij vertelde eens tegen de toekomstige Kaief Umar; “Zou ik je niet moeten informeren over de grootste schat die een man zou kunnen sparen? Het is een deugdzame vrouw die hem tevreden stelt wanneer hij zich naar haar keert, en wie op zichzelf pas wanneer hij niet bij haar is.”

Bij een andere gelegenheid ze de Profeet; “Het beste dat een man zou kunnen bezitten is een herinnerende tong (Die God herinnerd), een dankbaar hart en een gelovige vrouw die hem helpt in zijn geloof.”

Hij vertelde de Moslims; “Vrees God betreffende respect voor vrouwen.” En; “De besten van jullie zijn degenen die zich het beste tegenover hun vrouwen gedragen.”En; “Een moslim moet zijn vrouw niet haten, en als hij ontevreden is met een slechte eigenschap zijn in haar, laat hem dan tevreden zijn met degene die goed is.”

Man en vrouw zouden sterke partners moeten zijn bij het maken van hun huis tot een gelukkig en welgestelde plaats. Ze zouden loyaal en trouw tegenover elkaar moeten zijn, en in elkaars welzijn geïnteresseerd zijn en geïnteresseerd in het welzijn van hun kinderen. Er wordt van een vrouw verwacht dat ze haar man verzacht en dat hij haar zal onderwijzen.

“Onder mijn volgelingen zijn de beste van de mannen degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen, en de beste onder de vrouwen zijn al die genen die het best tegenover hun man zijn. Voor elk van zulke vrouwen is een beloning apart gezet gelijk aan de beloning van duizen martelaren. Onder mijn volgelingen, opnieuw, zijn de beste onder de vrouwen die hun man helpen met hun werk, en heel veel van hem houden voor alles, behalve wat een schending is van de wetten van God.”

Op een keer kwam een vrouw naar de Profeet met een klacht over haar man. Hij vertelde haar;

“Er is geen vrouw die iets verplaatst zonder het in een betere plaats terug te zetten, met de intentie om het huis van haar man zorgvuldiger te maken, zonder dat Allah het als een deugdzaamheid voor haar neerschrijft. Noch is er een man die samen met zijn vrouw hand in hand loopt, zonder dat Allah dat als een deugdzaamheid voor hem neerschrijft; en als hij zijn arm met liefde om haar schouder slaat, neemt zijn deugdzaamheid met tienvoud toe.”

Op een keer hoorde men dat hij de vrouwen van de stam van Quraish prees zeggende; “omdat ze de vriendelijksten tegenover hun kinderen zijn terwijl ze klein zijn en omdat ze goed letten op de bezittingen van hun man.”

De eerste en grootste invloed op een persoon komt door het gevoel van veiligheid, affectie, en opvoeding van de moeder.
Ten slotten, de shariah, de Islamitische wet, beschouwt vrouwen als de spirituele en intellectuele gelijken van mannen. De Koran waarschuwt mannen die hun vrouwen onderdrukken of hun slecht behandelen;

“O, gij die gelooft…..; en blijft met haar vriendelijk omgaan en als gij afkeer van haar hebt, kan het zijn, dat gij afkeer hebt van iets, waarin Allah veel goeds kan hebben gelegd.”(Koran 4;19)

Kijk, er zijn vele zegeningen voor mannen en vrouwen door bij elkaar te zijn en elkaar goed te behandelen, en huwelijk is zeker een verplichting voor iedereen die het kan veroorloven, maar nergens is er iets in islam dat specifiek zegt dat polygyny veel beloningen heeft. Het is een vrije keuze.
Wat ik het liefst als voorbeeld neem betreffende polygynie, Hikmah, is dat Hawaa (Eva) werd geschapen om Profeet Adam compleet te maken en hem te vergzellen. Het eerste koppel op aarde was strikt monogaam, dat bewijst iets, niet?

“Hij is het, Die u uit een enkele ziel heeft geschapen en daaruit haar gade maakte, opdat deze troost in haar mocht vinden.”(Koran 7;189)

“En Allah heeft uit uw midden echtgenoten voor u gemaakt en heeft u van uw echtgenoten kinderen en kleinkinderen geschonken en u van goede dingen voorzien. Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van Allah verloochenen?”(Koran 16;72)

Veel profeten huwden niet of huwden maar een vrouw. Als de Profeet in zijn hart niet monogaam was, waarom plaatste hij zijn liefde voor Khadija dan altijd boven andere vrouwen, en waarom had hij dan speciale gevoelens voor Ayesha? En waarom verbood hij Ali om een andere vrouw te huwen terwijl zijn dochter leefde? Hij dacht dat Ayesha een gift was van Allah. Hij zei;

“Ik zag je drie nachten lang in een droom toen een engel je naar me bracht in zijden kleren en hij zei; “Hier is je vrouw” en toen ik de kleding van je gezicht verwijderde, was jij het, dus ik zei; “Als dit van Allah is, laat het Hem dan naar mij brengen.”

En zo behandelde hij haar tot aan het einde van zijn leven. Ayesha overleverde dat

“op het moment van zijn laatste ademhaling hij haar tegen zijn borst drukte en zij leunde tegen hem en luisterde naar hem terwijl hij zei; ‘O Allah schenk me vergiffenis, geef me genade, laat me samen komen met metgezellen.”

Ayesha vertelde verder; “De vrouwen van de Profeet stuurden toen Zainab bint Jahsh, een andere vrouw van de Profeet, die bijna gelijk was met mij qua rank in de ogen van de Profeet. Ik heb nog nooit een vrouw gezien die meer vooruitstrevend was in gelovigheid dan Zainab, meer godvrezend, meer waarheidsgetrouw, meer bewust van bloedbanden, meer vrijgevig en een groter gevoel van zelfopoffering in het dagelijks leven, een meer liefdadige aard en dus korter bij God, de Machtige. Ze raakt plotseling uit haar humeur maar wordt snel weer kalm. De Profeet stemde haar toe om binnen te komen toen ik (Ayesha) samen met hem was, in precies dezelfde houding als toen Fatima binnen kwam. Ze zei; ‘Allahs’Boodschapper, je vrouwen hebben me gestuurd om over vermogen te vragen betreffende de dochter van Abu Quhafa’.
Toen ze zich tot mij richtte werd ze hardvochtig, en ik keek in de ogen van de Profeet om te zien of hij wilde dat ik weg ging. Toen ik me realiseerde dat hij het goedkeurde, antwoordde ik met harde worden totdat ze stil werd. Daarop glimlachte de Profeet en zei; ‘Zij (Ayesha) is de dochter van Abu Bakr.”

Deze episode verteld hoe veel de vrouwen van de Profeet geliefd waren, dat laat ons zien dat monogamie de beste manier is om zijn vrouw tevreden te stellen. Het is in feite de manier waarop ze in de emotionele en psychologische zin van het woord vervuld kan worden.

“En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.”(Koran 30;21)

Wat is een betere manier om vrede in je gedachten te krijgen dan je echtgenote gelukkig maken? Als haar geluk in monogamie ligt, waarom geef je het dan niet aan haar, zoals Ali het aan Fatima gaf?
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 3[/b]
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 1 [/b]
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel 4[/b]
» [b]Polygyny; de wijsheid van liefde deel2[/b]

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Stichting Moskee Al-Mohsinien Meppel :: Algemeen :: Huwelijk-
Ga naar: